…και να που έφτασε η 1η Σεπτέμβρη! Τα σχολεία ανοίγουν, οπότε έτοιμοι παιδιά! Πρόσω ολοταχώς!
Ποια παιδιά; Εμείς… που, όπως λένε κάποιοι, χάρη στο επάγγελμά μας “παραμένουμε πάντα παιδιά”!
Ιδού λοιπόν μερικές σκέψεις, μέσα από την εκπαιδευτική μου εμπείρια, για τα «καινούρια παιδιά» που μπαίνουν για πρώτη φορά στις σχολικές τάξεις αλλά και εμάς τα «παλιά παιδιά» που μπορεί να χρειαζόμαστε έναν …αναστοχασμό!
ΣΚΕΨΗ 1 Κανείς/μια δεν είναι τέλειος/α!
Η επιδίωξη της τελειότητας το μόνο που προκαλεί είναι πίεση (πιθανόν και με την ιατρική σημασία του όρου για τα «παλιά παιδιά»!). Όλα και τέλεια είναι πολύ δύσκολο να γίνουν. Αν ισχύει μια πάγια συνθήκη στη σχολική τάξη είναι αυτή της ανατροπής (στα όρια του χάους ενίοτε!). Οπότε τα λιγότερα, τα στοχευμένα και τα ευπροσάρμοστα είναι προτιμότερα και πιο αποτελεσματικά (συν ότι τελικά έτσι μπορεί να γίνουν και τέλεια στο τέλος!).
ΣΚΕΨΗ 2 Δεν τα ξέρεις όλα (τελεία και παύλα!)
Αν έχεις εφαρμόσει κάτι που τελικά ήταν αντικειμενικά αναποτελεσματικό έχε το θάρρος να το παραδεχτείς και γιατί όχι να ζητήσεις και βοήθεια. Η ειλικρίνεια είναι θεμέλιος λίθος των ισορροπημένων σχέσεων και επιφέρει τον σεβασμό. Αν μάλιστα ακούς με προσοχή και μιλάς όταν πραγματικά έχεις γνώση πάνω σε κάποιο θέμα ,τότε πες μας σε ποιο σχολείο είσαι να έρθουμε να δουλέψουμε μαζί σου!
ΣΚΕΨΗ 3 Τα παιδιά στο Πρόγραμμα και όχι το Πρόγραμμα στα παιδιά!
Η ευελιξία και η αναπροσαρμογή του προγράμματος ανάλογα με τη δυναμική και τη μοναδικότητα της ομάδας των παιδιών είναι το κλειδί για μια ήρεμη και ευχάριστη μέρα στο σχολείο. Τι κι αν έχεις σκεφτεί και ετοιμάσει στη θεωρία τις πιο προσεγμένες δραστηριότητες, τί είναι εφαρμόσιμο στη συγκεκριμένη τάξη είναι που έχει σημασία τελικά.
ΣΚΕΨΗ 4 Γίνε η χελώνα στον μύθο του Αισώπου!
Πάτησε μερικές φορές φρένο στον ρυθμό και την εναλλαγή των δραστηριοτήτων. Απόλαυσε τις στιγμές με τα παιδιά! Είναι σίγουρο πως θα θυμάσαι με νοσταλγία τη μέρα που περάσατε κάνοντας μια μόνο ευχάριστη δραστηριότητα και όχι εκείνη που αγχωμένοι όλοι, με ένταση και φωνές, πηγαίνατε από τη μια στην άλλη δραστηριότητα χωρίς…ανάσα!(μη βιάζεσαι, Λαγέ!)
ΣΚΕΨΗ 5 Ξέχνα το «ναι σε όλα»!
Αναγνώρισε τη διαφορά ανάμεσα στην ποιότητα και την ποσότητα. Κάνε επιλογές και πες «ναι» σε δεσμεύσεις στις οποίες αντικειμενικά μπορείς να ανταπεξέλθεις. Τα επιλεκτικά ναι έχουν το πιο προσοδοφόρο αποτέλεσμα γιατί κρύβουν χρόνο, διάθεση και κίνητρο.
ΣΚΕΨΗ 6 Ξέχνα το «ναι σε όλους»!
Επεδίωξε την επαφή με συναδέρφους που συμμερίζονται την προσωπική σου στάση ζωής και έχετε κοινό όραμα. Αναγνώρισε την αξία των συναδέρφων που εκτιμάς και θαυμάζεις. Μη διστάζεις να μοιράζεσαι τη χαρά για τις επιτυχίες τους και την απογοήτευση για τις αποτυχίες. Η ανταλλαγή εμπειριών, σκέψεων και νέων ιδεών είναι ο προθάλαμος για γόνιμες συνεργασίες και πολλές φορές για φίλιες μιας ζωής!
ΣΚΕΨΗ 7 Μακριά κι αγαπημένοι!
Δείξε κατανόηση και σεβασμό για τη συναισθηματική κατάσταση των συναδέρφων σου, ωστόσο μην επιτρέπεις σε κανέναν να σε παρασύρει σε καταστάσεις συνεχούς γκρίνιας, μεμψιμοιρίας, απαισιοδοξίας αλλά και αντιζηλίας και αθέμιτου ανταγωνισμού. Πάρε αποστάσεις!
ΣΚΕΨΗ 8 Δοκίμασε το! Δε δαγκώνει!
Αυτή η νέα εκπαιδευτική πρακτική ή εκείνη η δημιουργική συνεργασία που περιμένουν τη συμμετοχή σου, είναι εκεί μόνο για καλό. Αλήθεια! Πάντα υπάρχει κέρδος από την απόκτηση νέων γνώσεων και νέων εμπειριών. Ξεκίνα με μικρά βήματα και εγγυημένες συνεργασίες στην αρχή και μετά 3,2,1 εκτόξευση! Αν πάλι επιθυμείς να παραμείνεις στα μικρά βήματα και να μην επεκταθείς, κι αυτό θεμιτό και ωφέλιμο. Αν δεν δοκιμάσεις πως θα ξέρεις;
ΣΚΕΨΗ 9 Συνέχισε να προχωράς!
Στο Ελληνικό Δημόσιο σχολείο αν είναι κάτι βέβαιο είναι οι ελλείψεις στις υλικοτεχνικές υποδομές. Ωραία. Οπότε τί κάνεις; Μένεις στάσιμος/η και κοιτάς το ταβάνι; Γκρινιάζεις μέχρι να τυλίξεις με την αρνητική σου διάθεση όλους όσους υπάρχουν γύρω σου, μικρούς και μεγάλους; Φυλάς την πολύτιμη δραστηριότητα σου μέχρι να βρεθεί το …εργαλείο-υλικό που θα σε βοηθήσει στην εκτέλεσή της; Οι πιο δημιουργικές και εμπνευσμένες δραστηριότητες, εκείνες που θα μείνουν χαραγμένες στην καρδιά των παιδιών, θα είναι εκείνες που θα έχεις αναγκαστεί να …εφεύρεις μόνος/η σου, με απλές μεθόδους και απλά υλικά! Γιατί θα είναι αυθεντικές, πρωτότυπες και μοναδικές! Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως σταματάς να επιδιώκεις την βελτίωση της κατάστασης και να συμμετέχεις σε δράσεις διεκδίκησης αλλαγών. (Και σίγουρα μην ξεχάσεις να μοιραστείς μαζί μας τις δραστηριότητες!)
ΣΚΕΨΗ 10: Αεί διδασκόμενος!
Όταν ενημερώνεσαι για τις εξελίξεις στον τομέα σου, παραμένεις “μέσα στα πράγματα”, γεγονός που αυξάνει την αυτοπεποίθηση σου και τη διάθεση για ενεργό συμμετοχή. Ακούς «παλιό παιδί»;
Τελευταία σκέψη…
Μην ξεχνάς πως ενώ μπορείς να κάνεις τα πάντα, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μαζί, οπότε … Οργάνωσε το πρόγραμμά σου πάνω σε ρεαλιστικές βάσεις. Κάνε επιλογές. Συμφιλιώσου με τις ανατροπές και τις ελλείψεις. Στηρίξου και στήριξε. Μάθε, εφάρμοσε, μοιράσου. Μα πάνω από όλα φρόντισε τον εαυτό σου! Αν είσαι μέσα σου καλά τότε και έξω σου θα πάνε όλα καλύτερα!
Καλή σχολική χρονιά!
Με αγάπη
Meleniro (ένα παλιό παιδί!)
Illustration by Susana Soto
Καλή σχολική χρονιά!Ειλικρινά σε ευχαριστώ από καρδιάς γι’ αυτή την ανάρτηση! Τη βρήκα λίγο πριν φύγω για το σχολείο και πραγματικά είναι τόσο, μα τόσο εύστοχη! Να είσαι καλά και να έχεις μια όμορφη σχολική χρονιά!
Καλή σχολική χρονιά! Σ’ευχαριστώ για τα όμορφα λόγια σου! Όλα από καρδιάς ❤️
Ευχαριστούμε Ηρώ!
Καλή σχολική χρονιά με υγεία!
Καλή σχολική χρονιά!!