Έτσι απλά! Γιατί έχουμε την ανάγκη να ξανανιώσουμε τα όμορφα συναισθήματα της τάξης του Νηπιαγωγείου. Να θυμηθούμε πως είναι να μπαίνεις στην τάξη με χαρά και να ξέρεις πως και τα παιδιά είναι πολύ χαρούμενα που βρίσκονται εκεί.
Η τεχνολογία μας έχει δυσκολέψει πολύ, τον τελευταίο καιρό. Μας οδήγησε σε μονοπάτια πρωτόγνωρα και αταίριαστα, με τη φιλοσοφία της προσχολικής εκπαίδευσης. Όμως πάντα υπάρχει τρόπος, αν το θέλουμε! Γιατί το Νηπιαγωγείο χρειάζεται και το αλλιώς! Ίσως αυτό το “αλλιώς” είναι που του ταιριάζει και περισσότερο, εξάλλου!
Αν αφήσουμε λοιπόν, για λίγο,στην άκρη τις σύνθετες τεχνολογικές εφαρμογές και μείνουμε στα βασικά και απλά, μπορεί και να νιώσουμε καλύτερα! Ίσως μάλιστα στο τέλος να συνειδητοποιήσουμε πως έτσι πετυχαίνουμε περισσότερους διδακτικούς στόχους από όσους θα περίμενε κανείς.
Εγώ, το δοκίμασα! Και πιστέψτε με, πέτυχε! Σας το προτείνω λοιπόν ανεπιφύλακτα!
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Πόρτες!! Τι είναι; Σε τι μας χρησιμεύουν; Σκέψου&Πες
- ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ :Μέτρα πόσες πόρτες έχεις στο σπίτι σου; / Ζωγράφισε τόσες πόρτες , όσες μέτρησες / Γράψε τους αριθμούς. / Από το δωμάτιο της κάθε πόρτας φέρε ένα μικρό αντικείμενο / Περιέγραψε μας τι ακριβώς έφερες / Βάλε το αντικείμενο στην αντίστοιχη πόρτα που ζωγράφισες.
- ΕΝΑΣ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ: Αν μια μέρα άνοιγες την πόρτα από το δωμάτιο σου και ξαφνικά βρισκόσουν σε έναν φανταστικό κόσμο; Πως θα ήταν εκεί; Ζωγράφισέ το. / Πες μας λεπτομέρειες από τον φανταστικό σου κόσμο / ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ: Ανοίγουμε την πόρτα και μπαίνουμε στον φανταστικό κόσμο του κάθε παιδιού και κάνουμε αναπαράσταση με το τι συμβαίνει εκεί (γελάσαμε πολύ όταν μπήκαμε στα…συγκρουόμενα αυτοκινητάκια του λουνα- παρκ του Αλέξανδρου!)
- ΑΛΛΕΣ ΠΟΡΤΕΣ; Στο σπίτι όμως δεν υπάρχουν μόνο οι πόρτες από τα δωμάτια και η εξώπορτα, υπάρχουν κι άλλες… για να ψάξουμε καλύτερα στην κουζίνα (ψυγείο, φούρνος, κλπ), στο υπνοδωμάτιο (ντουλάπα, κουκλόσπιτο κλπ) «ΒΡΕΣ&ΠΕΣ»!
- Από πόρτα σε πόρτα (κινητικό παιχνίδι):
Μόλις σταματήσει η μουσική:
- Άνοιξε /κλείσε μια πόρτα κι έλα!
- Πήγαινε στην εξώπορτα και χτύπα το κουδούνι.
- Πήγαινε στο δωμάτιο σου και χτύπα την πόρτα 3 φορές
- Άνοιξε την πόρτα του ψυγείου και ακούμπησε το μπουκάλι με το γάλα.
- Ακούμπησε 3 πόρτες με τη μύτη σου.
- Άνοιξε ένα ντουλάπι στην κουζίνα και φέρε κάτι που βρήκες εκεί.
- Πήγαινε μπροστά στην πόρτα του πλυντηρίου και δες τον εαυτό σου.
- Κλείσε όποια πόρτα βρεις ανοιχτή
- Κρύψου μέχρι να μετρήσω ως το 10 πίσω από την πόρτα του μπάνιου.
- ΜΕΓΕΘΗ: Ζωγράφισε την πιο μεγάλη και την πιο μικρή πόρτα που έχεις στο σπίτι σου.
- ΦΤΙΑΞΕ ΜΙΑ ΠΟΡΤΑ! Δίπλωσε ένα χαρτί στη μέση. Στο μπροστινό μέρος σχεδίασε και ζωγράφισε μια όμορφη πόρτα. Στο μέσα μέρος ζωγράφισε όπου θα ήθελες να πας και δεν μπορείς ή όποιον θα ήθελες να συναντήσεις και δεν μπορείς… Πολύ εύκολο και …κάνει καλό! (Δες λεπτομέρειες εδώ)
(άνοιξε την πόρτα του και βρέθηκε με τον παππού και τη γιαγιά!)
(άνοιξε την πόρτα της και βρέθηκε στην παιδική χαρά με τις φίλες της)
- ΚΛΕΙΔΙΑ!! Τα κλειδιά κλειδώνουν και ξεκλειδώνουν πόρτες! ΒΡΕΣ &ΦΕΡΕ διάφορα κλειδιά. Πες, τί πόρτες ξεκλειδώνουν; /ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «Φτιάξτο μόνος/η σου» Σχεδίασε στη μια μεριά του χαρτιού τα κλειδιά που βρήκες, το ένα κάτω από το άλλο. Στην απέναντι μεριά ζωγράφισε (όχι με την ίδια σειρά) τις πόρτες που ξεκλειδώνουν αυτά τα κλειδιά , τη μια κάτω από την άλλη. Αντιστοίχισε.
- ΚΛΕΙΔΑΡΟΤΡΥΠΕΣ! Κι αν κάθε κλειδαρότρυπα είχε έναν…φύλακα! Πως θα ήταν; Φαντάσου&Ζωγράφισε έναν φύλακα για κάθε κλειδαρότρυπα του σπιτιού! Αν θέλεις βάλε και κορδονάκι και κρέμασε τους φύλακες στα χερούλια μπροστά από τις κλειδαρότρυπες!
- ΗΧΟΙ!: Αν πάμε κάπου επίσκεψη για να μας ανοίξουν την πόρτα τι πρέπει να κάνουμε; Σκέψου&Πες! Κι αν υποθέσουμε ότι με αυτούς τους γνωστούς τρόπους η πόρτα συνεχίζει να μην ανοίγει;; Φαντάσου&Δείξε διαφορετικούς και πρωτότυπους τρόπους να χτυπήσουμε μια πόρτα! Ας το κάνουμε όλοι μαζί!
- «ΤΟΚ!ΤΟΚ!ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ;» : Στο διάλειμμα Βρες&Φόρεσε ρούχα, αξεσουάρ, ή και κάποια στολή που μπορεί να έχεις, και Μεταμφιέσου! Κράτα κλειστή την κάμερα σου! Άνοιξε το μικρόφωνο και πες «Τοκ!Τοκ!», καθώς χτυπάς την «πόρτα» της κυρίας! Εκείνη θα απαντήσει «Ποιος είναι;» Κι εσύ θα πεις το όνομά σου. Τότε εκείνη θα σου κάνει ερωτήσεις για να καταλάβει τι έχεις ντυθεί! Για άνοιξε την κάμερα; Μάντεψε σωστά;
- ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΠΟΡΤΕΣ: Παρατήρησε την εικόνα (η μυστική πόρτα από την Αλίκη στη χώρα των Θαυμάτων). Μια μυστική πόρτα… Σκέψου&Πες που να οδηγεί άραγε; / Ζωγράφισε ένα δωμάτιο και φτιάξε κάπου μια μυστική πόρτα! (στείλε τη ζωγραφιά σου στην κυρία) / Παρατήρησε μια μια τις ζωγραφιές των φίλων σου στην οθόνη, που έχει κρύψει ο καθένας, στη ζωγραφιά του, τη μυστική του πόρτα; Ανακάλυψε&Πες!
- ΣΧΗΜΑΤΑ: Σχεδίασε&Κόψε 5 βασικά σχήματα: Κύκλο, Τετράγωνο, Τρίγωνο, Ορθογώνιο, Οβάλ. Παρατήρησε την εικόνα στην οθόνη: Τι σχήμα έχει η πόρτα που βλέπεις; (Δείχνουμε φωτογραφίες με πόρτες στα 5 βασικά σχήματα) – Δείξε στην κάμερα το αντίστοιχο σχήμα, από αυτά που έφτιαξες. ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΣΧΗΜΑΤΑ: (Δείχνουμε πρωτότυπες πόρτες, σε παράξενα σχήματα) Για Δες εδώ όμως! Τι παράξενες πόρτες; Κόλλησε τα σχήματα σου, όπως θες και Δημιούργησε κι εσύ μια πρωτότυπη πόρτα!
- ΣΧΕΔΙΑ ΜΕ ΦΑΝΤΑΣΙΑ «ΧΕΡΟΥΛΙΑ!»: Κι αν αντί για χερούλια οι πόρτες είχαν …μαρούλια!! Φαντάσου&Ζωγράφισε πόρτες με αστεία χερούλια!
ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- ΜΙΑ ΠΟΡΤΑ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ: Με ό,τι υλικά έχεις στο σπίτι Κόλλησε&Χρωμάτισε&Βάψε&Δημιούργησε μια πόρτα σκέτο… έργο τέχνης!
- ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΕ μια πόρτα που να χωράς να περάσεις από μέσα (προχωρώντας στα τέσσερα σαν σκυλάκι!) με ό,τι υλικά έχεις στο σπίτι – Αν δεν τα καταφέρεις κατασκεύασε μια μικρότερη για να χωράει …το αυτοκινητάκι σου!
- Κάνε μια βόλτα και φωτογράφισε πόρτες που υπάρχουν έξω. Οι πόρτες που υπάρχουν έξω είναι από το ίδιο υλικό φτιαγμένες με την πόρτα από το δωμάτιο σου; Γιατί; Αναλογίσου! Ρώτα έναν μεγάλο να σου εξηγήσει.
- Μέτρα και ζωγράφισε: Πόσες πόρτες ανοίγεις για να φτάσεις από το αυτοκίνητο ως το δωμάτιό σου;
ΠΗΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ:
“From door to door: A project about doors and gates”
ΠΗΓΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗΣ: Το σεμινάριο “ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ , μια βιωματική προσέγγιση” από την ομάδα του Εργαστηρίου Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής ΡΟΔΑΚΙΝΟ.