Σπιτική παρεούλα… στην κουζίνα! Μέρος Β΄

 

Η Σπιτική παρεούλα συνεχίζεται και παραμένει στην κουζίνα! Βέβαια αν δεν είδατε το Μέρος Α δεν έχετε παρά να κάνετε την επίσκεψή σας για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται (Σπιτική παρεούλα… στην κουζίνα!)Όπου φυσικά θα δείτε ότι πρόκειται για απλές και ευχάριστες δραστηριότητες που μπορούν μικροί και μεγάλοι να κάνουν στο σπίτι, τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά. Όλες οι δραστηριότητες κρύβουν και κάποιον στόχο από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Δραστηριοτήτων του Νηπιαγωγείου.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

  • Εκτός από την πλαστελίνη  και τα υπόλοιπα παρόμοια είδη του εμπορίου, μπορούμε εύκολα και γρήγορα να φτιάξουμε τη δίκη μας ζύμη κατασκευών και παιχνιδιού για τα παιδιά. Στην παρασκευή της μπορούν να βοηθήσουν και τα παιδιά καθώς όλα τα υλικά είναι φυσικά.

ΒΑΣΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΖΥΜΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ

1 φλιτζάνι νερό

1 φλιτζάνι αλάτι

3 φλιτζάνια αλεύρι

  • Αν θέλουμε η ζύμη να είναι χρωματιστή μπορούμε μέσα στα υλικά, πριν τα ανακατέψουμε, να ρίξουμε χρώμα ζαχαροπλαστικής (τουλάχιστον μια κουταλιά της σούπας) ή χρώμα από βρασμένα λαχανικά (δες παρακάτω) ή να την αρωματίσουμε με βανίλια ή κανέλα (με την κανέλα θα πάρει και καφετί χρώμα).
  • Η ζύμη διατηρείται στο ψυγείο για καιρό τυλιγμένη σε μεμβράνη ή σακουλάκι που κλείνει.
  • Ψήνεταισε προθερμασμένο φούρνο στους 160-170 βαθμούς Κελσίου για 15′-20′ (πρέπει όμως να την προσέχουμε διαρκώς).
  • Βάφεται με ό,τι χρώμα θέλουμε.

 

  • Ζωγραφική με φυσικά χρώματα: Ένας ενήλικας βράζει σε κατσαρολάκια ότι απέμεινε από την προετοιμασία κάποιων πιάτων με λαχανικά π.χ. κόκκινο λάχανο, φλούδες από λεμόνι, φύλλα από κρεμμύδια, παντζάρια, σπανάκι κλπ. Αφήνει το υγρό να κρυώσει καλά και το βάζει σε ποτηράκια ή μπολάκια, με ένα πινέλο, τα παιδιά κάνουν υπέροχες δημιουργίες σε χαρτί με το χρωματιστό νερό! Το αποτέλεσμα μοιάζει με αυτό της νερομπογιάς. Προσοχή καλύψτε την επιφάνεια που θα ζωγραφίσει το παιδί γιατί οι χρωστικές αυτές αφήνουν λεκέδες!

  • Ζωγραφική με καφέ!: Η διαδικασία δεν είναι τίποτε περισσότερο από το να διαλύσει κανείς λίγο στιγμιαίο καφέ τύπου NESCAFE με λίγο νερό. Όσο περισσότερο νερό τόσο πιο αραιό το μείγμα, άρα και πιο ανοιχτή απόχρωση του καφέ. Οπότε όσο λιγότερο νερό και πιο πηχτό το μείγμα, άρα και πιο σκούρα η απόχρωση.

  • Ζωγραφική σε σακουλάκια από τσάι! Αφού ο μπαμπάς ετοιμάσει το τσάι του , του ζητάμε να μην πετάξει το σακουλάκι του τσαγιού! Αφού κρυώσει, με τη βοήθειά του, αφαιρούμε το περιεχόμενο, το καθαρίζουμε και το αφήνουμε να στεγνώσει. Μόλις είναι απόλυτα στεγνό παίρνουμε τα χρώματά μας και δημιουργούμε! Μπορούμε να:

Χρωματίσουμε τα φακελάκια με νερομπογιές, απλές συνθέσεις σε διάφορα χρώματα.

Ζωγραφίζουμε με λαδοπαστέλ κι αν θέλουμε περνάμε και νερομπογιές από πάνω.

Ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρους. Αν τώρα βουτήξουμε ένα πινέλο σε σκέτο νερό και το περάσουμε από πάνω, δεν φαντάζεστε τι ωραία χρωματική έκπληξη μας περιμένει!

Σχεδιάζουμε με μολύβι και ζωγραφίζουμε με ξυλομπογιές.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ:

-Κολλάμε όλα τα φακελάκια σε ένα χαρτόνι και δημιουργούμε ένα υπέροχο κολάζ.

-Κάνουμε ένα ημερολόγιο από τις ημέρες που περάσαμε στο σπίτι: Ένα σακουλάκι κάθε μέρα μαζί με την ημερομηνία. Τίτλος: «Τότε που μείναμε στο σπίτι!»

-Αν το σακουλάκι μας έχει σχοινάκι μπορούμε να κάνουμε κρεμαστές συνθέσεις τύπου mobile και να στολίσουμε το σπίτι.

 

ΓΛΩΣΣΑ / ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  • Ντετέκτιβς της Ζάχαρης: Το ξέρατε παιδιά ότι πολλά από τα προϊόντα που έχουμε στο ντουλάπι μας ή στο ψυγείο μας, στις συσκευασίες τους γράφει ότι περιέχουν και ζάχαρη; Αλήθεια πολλά, μην σας πω τα περισσότερα! Ακούστε τι μπορείτε να κάνετε, ζητήστε από κάποιον μεγάλο να σας γράψει τη λέξη Ζάχαρη σε ένα χαρτί. Στη συνέχεια, υπό την επίβλεψή του, φέρτε από το ντουλάπι και το ψυγείο διάφορα προϊόντα και ακουμπήστε τα στο τραπέζι. Ζητήστε του να σας δείξει σε ποιο σημείο της συσκευασίας αναγράφονται τα συστατικά. Τώρα προσπαθήστε να εντοπίσετε αν υπάρχει γραμμένη η λέξη ζάχαρη και:

-Χωρίστε τα προϊόντα σε αυτά που έχουν ζάχαρη και αυτά που δεν έχουν.

-Ζωγραφίστε σε ένα χαρτί χωρισμένο στη μέση, από τη μια μεριά τα προϊόντα ΜΕ ΖΑΧΑΡΗ και την άλλη εκείνα ΧΩΡΙΣ ΖΑΧΑΡΗ.

-Φτιάξτε λίστες από τα προϊόντα ΜΕ ΖΑΧΑΡΗ και ΧΩΡΙΣ ΖΑΧΑΡΗ αντιγράφοντας τις ονομασίες τους από τη συσκευασία.

  • Συνταγή για μπισκότα:

-Ένας μεγάλος μου διαβάζει τα υλικά που χρειάζονται για μια συνταγή μπισκότων και εγώ τα συγκεντρώνω στο τραπέζι και τα ζωγραφίζω σε ένα χαρτί με τη σειρά που τα άκουσα (αν θέλω αντιγράφω δίπλα και την ονομασία τους όπως την βλέπω στη συσκευασία).

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΜΠΙΣΚΟΤΑ:

250γρ. Βούτυρο

140γρ. Ζάχαρη

300γρ. Αλεύρι για όλες τις χρήσεις

1 κρόκος αυγού

2 κουτ.γλ. εκχύλισμα βανίλιας ή 2 κάψουλες βανίλιας σε σκόνη.

-Σε μια ζυγαριά ζυγίζω τα υλικά έτσι που να δω να αναγράφεται στην οθόνη ο σωστός αριθμός.( Ένας μεγάλος δείχνει τον αριθμό στο παιδί και το κατευθύνει αν πρέπει να αυξήσει ή να μειώσει την ποσότητα προκειμένου να έχει τον ακριβή αριθμό.)/ Αντιγράφω και τους αριθμούς στη συνταγή μου.

-Σε μπολ χτυπάω με μίξερ το βούτυρο με τη ζάχαρη, στη συνέχεια ρίχνω τον κρόκο και τη βανίλια και τέλος το αλεύρι λίγο λίγο./ Φτιάχνω μια μπάλα ζύμης, την τυλίγω με μεμβράνη και την βάζω στο ψυγείο για μισή ώρα (λέω σε έναν μεγάλο να μου δείξει με τους δείκτες του ρολογιού το χρονικό αυτό διάστημα) / Απλώνω στο τραπέζι τη ζύμη και κόβω σχήματα με κουπάτ / Τα τοποθετώ  σε ταψί καλυμμένο με λαδόκολλα / Ψήνω στους 180 βαθμούς για 12΄ -15΄ λεπτά / ΚΑΛΗ ΑΠΟΛΑΥΣΗ!

– Ζωγραφίζω στο χαρτί με τα υλικά τη διαδικασία της εκτέλεσης, τη χρονική ακολουθία των ενεργειών (τι έκανα πρώτα, τι μετά κ.ο.κ)

-Βοηθάω στο συμμάζεμα!

 

  • ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΜΠΟΛΑΚΙΑ: Αν έχουμε στην κουζίνα αρκετά πλαστικά χρωματιστά μπολάκια με καπάκι μπορούμε να:

Τα τοποθετήσουμε στη σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και το αντίστροφο

τα βάλουμε το ένα μέσα στο άλλο από το μεγαλύτερο στο μικρότερο

Τα ομαδοποιήσουμε σύμφωνα με το χρώμα.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

  • Προσωπάκια μούρλια γεύση! Ένας μεγάλος κόβει κομμάτια από διάφορα φρούτα και λαχανικά (που τρώγονται ωμά) σε ένα μπολάκι. Σε διάφορα πιάτα φτιάχνω προσωπάκια με τα κομμάτια από τα φρούτα και τα λαχανικά. Τα σερβίρω στην οικογένεια!
  • Βρες το χρώμα! Σε ένα χαρτί φτιάχνω κύκλους σε διάφορα χρώματα. Ψάχνω να βρω φρούτα ή/και λαχανικά από το κάθε χρώμα.
  • Γεύση ή σκέψη; Ζωγραφίζω χαρτιά σε διάφορα χρώματα. Με κλειστά μάτια παίρνω ένα χρωματιστό χαρτί. Ανάλογα με το χρώμα που έτυχα διαλέγω ή “Γεύση”, οπότε και δοκιμάζω τη γεύση από ένα φρούτο ή λαχανικό με το αντίστοιχο χρώμα, ή διαλέγω “Σκέψη”, οπότε πρέπει να σκεφτώ και να πω  ένα φρούτο ή λαχανικό με το χρώμα αυτό.
  • Τι δοκίμασα τώρα; Με κλειστά μάτια δοκιμάζω φρούτα ή λαχανικά και μαντεύω τί είναι.

  • Εστιατόριο «Η Καλοπέραση»:

Μαθαίνω να:

-Φτιάχνω πρωινό / Στρώνω το τραπέζι / Σερβίρω το φαγητό / Μαζεύω το πιάτο μου / Ξεχωρίζω τα σκουπίδια για την ανακύκλωση

Κανόνες καλής συμπεριφοράς στο τραπέζι: Συζητάμε όλοι μαζί στο τραπέζι της κουζίνας ποιοι είναι οι κανόνες καλής συμπεριφοράς στο τραπέζι και γιατί πρέπει να τους ακολουθούμε είτε βρισκόμαστε στο δικό μας τραπέζι είτε είμαστε κάπου αλλού καλεσμένοι / Κάποιος γράφει τους κανόνες και οι μικρότεροι της οικογένειας τους ζωγραφίζουν σε ένα χαρτί / Τους τοποθετούμε σε εμφανές σημείο και προσπαθούμε να τους τηρήσουμε / Ωραία ιδέα μια μέρα να μην τηρήσουμε κανέναν κανόνα, ώστε να δούμε και έμπρακτα τη διαφορά! Τελικά τι μας αρέσει περισσότερο;

 

(ΣΗΜΕΙΩΣΗ :Ας απολαύσουμε, αυτές τις ημέρες που πρέπει να μείνουμε στο σπίτι, το μάζεμα της οικογένειας γύρω από το τραπέζι… Γιατί υπάρχουν και καλά σε όλη αυτή την ιστορία!)

 

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Αναζητήστε στο διαδίκτυο πειράματα για παιδιά στο σπίτι με απλά υλικά από τα ντουλάπια σας. Θα ενθουσιαστείτε από την ποικιλία ιδεών. Αν κάνετε την αναζήτηση στα αγγλικά τύπου science experiments for kids at home είναι σίγουρο ότι θα βρείτε ακόμη περισσότερες ιδέες.

 

Να περάσετε καλά!

Κι όλα θα πάνε καλά!

Μείνετε στο σπίτι και ακολουθήστε τους κανόνες!

Ευχαριστώ για τη συνεργασία την πολύτιμη φίλη και αξιόλογη νηπιαγωγό κ. Ελένη Γουναροπούλου!

ΠΗΓΕΣ:

https://www.supersavvyme.co.uk/home/cooking/easy-biscuit-recipe-for-cooking-with-the-kids

https://edibleindy.ediblecommunities.com/things-do/true-colors-creating-natural-food-dyes-home

Ιllustration by Emmanuela Di Dona

About Ηρώ Παπαδοπούλου

Αποφοίτησα από την Παιδαγωγική Σχολή (Τμήμα Νηπιαγωγών) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1996. Κατάγομαι από τα Ιωάννινα, όπου και εργάστηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 1996 έως το 2000. Έκτοτε ζω με την οικογένειά μου στην Κέρκυρα και εργάζομαι σε δημόσιο Νηπιαγωγείο. Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο: info@meleniro.gr
Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.