Γιατί μας ενδιαφέρει ο καιρός; Τι είναι αυτό που τον κάνει σημαντικό και ποια είναι η σχέση του με την καθημερινή μας ζωή; Αυτά ήταν τα βασικά ερωτήματα που όρισαν την πορεία των δραστηριοτήτων μας στην τάξη του νηπιαγωγείου κατά την εξέλιξη της δράσεως με τίτλο “Έχει ο καιρός γυρίσματα κι η τάξη παιχνιδίσματα!” και θέμα φυσικά τον καιρό!
( Σας θυμίζω εδώ ότι η οργάνωση και αυτής της διδασκαλίας βασίστηκε στους άξονες μάθησης που έχω μοιραστεί μαζί σας πριν λίγο καιρό στο “Μαθαίνω πως να μαθαίνω – Οδηγός οργάνωσης διδασκαλίας”)
Καταλήξαμε λοιπόν στις εξής διαπιστώσεις με τις ανάλογες δραστηριότητες:
“Ο ΚΑΙΡΟΣ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΤΙ ΘΑ ΦΟΡΕΣΟΥΜΕ”
1. Τι θα φορούσες αν έξω είχε…;: Με στόχο την ανίχνευση των πρότερων γνώσεων, τα παιδιά σε ομάδες πρέπει να ντύσουν τα ανθρωπάκια τους ανάλογα με την αντίστοιχη καιρική συνθήκη, και στην συνέχεια να παρουσιάσουν την άποψή τους στους συμμαθητές τους και να επιχειρηματολογήσουν υπέρ αυτής.
2.Ντύνομαι ανάλογα με τη θερμοκρασία: Με αφορμή την προηγούμενη δραστηριότητα έδειξα στα παιδιά μια φωτογραφία όπου ένα παιδί φορούσε πολύ χοντρά χειμωνιάτικα ρούχα ενώ βρισκόταν σε ένα εξωτερικό χώρο με έντονη ηλιοφάνεια! Οπότε έτσι κάναμε την εισαγωγή στη θερμοκρασία και τα θερμόμετρα και μια από τις δραστηριότητες ήταν η ακόλουθη:
3.Μηνιαίος στατιστικός πίνακας εξωτερικής θερμοκρασίας: κάθε μέρα τα παιδιά έβλεπαν την ένδειξη στο εξωτερικό θερμόμετρο, προσάρμοζαν το χάρτινο θερμομετρο μας στην αντίστοιχη θερμοκρασία και στη συνέχεια έγραφαν την ένδειξη και χρωματίζαν με το ανάλογο χρώμα το κουτάκι της μέρας.
4.Ομαδοποιήσεις ρούχων ανάλογα με την κάθε καιρική συνθήκη: Τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους ρούχα για κάθε καιρική συνθηκή και τα ομαδοποίησαν!
π.χ. Ρούχα για τη βροχή!
5. Ομαδοποιήσεις ανάλογα με την καιρική συνθήκη αλλά και τη θερμοκρασία:
π.χ. Όταν κάνει ήλιο και έχει κρύο φοράω…
6. Παιχνίδια μεταμφιέσεων με θέμα τον καιρό:
- Όλα τα ρούχα συγκεντρωμένα σε έναν σωρό. Τα παιδιά παίρνουν με κλειστά μάτια μια κάρτα καιρού και πρέπει να ντυθούν ανάλογα. Σε δεύτερο επίπεδο κάνουν το ίδιο σε ζευγάρια “ποιος θα ντυθεί σωστά και πιο γρήγορα;”
- Ένα παιδί βγαίνει από την τάξη και τα υπόλοιπα παιδιά ντύνονται ανάλογα με μια συγκέκριμενη καιρική συνθήκη. Το παιδί επίστρέφει και πρέπει να βρει ποιον καιρό παρουσιάζουν τα παιδιά.
- Σε ζευγάρια, δείχνω μια κάρτα καιρού και πρέπει οι αντίπαλοι να πάρουν ένα αντικείμενο ή ρούχο που να έχει σχέση με τον καιρό αυτό. Κερδίζει ο πιο γρήγορος!
- Ακούμε ήχους από διάφορες καιρικές συνθήκες, σε ζευγάρια πρέπει να παιδιά να καταλάβουν τί είναι αυτό που ακούγεται και να ντυθούν ανάλογα.
- Ακούμε μουσικά κομμάτια που παραπέμπουν σε καιρικές συνθήκες και τα παιδιά ντύνονται ανάλογα και χορεύουν ή μιμούνται κάποια δραστηριότητα που γίνεται με αυτόν τον καιρό.
“Ο ΚΑΙΡΟΣ ΜΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ”
1.Στατιστικός πίνακας “Ο καιρός που μου αρέσει πιο πολύ!”:
2.Καιρός και συναισθήματα:
“ΚΑΘΕ ΚΑΙΡΙΚΗ ΣΥΝΘΗΚΗ ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΦΥΣΗ”
Εργασία σε ομάδες, όπου κάθε ομάδα αναλαμβάνει από ένα καιρικό φαινόμενο και καλείται να σκεφτεί τα οφέλη από αυτό στον άνθρωπο και τη φύση. Στη συνέχεια παρουσιάζουν τις σκέψεις τους στην ολομέλεια και συζητούν. Οι υπόλοιπες ομάδες συμπληρώνουν ή διαφωνούν με τα στοχεία που παρουσιάζονται. Στο τέλος με βίντεο και εικόνες συμπληρώνω ό,τι δεν έχει ειπωθεί και τα παιδιά αξιολογούν την ορθότητα ή όχι των αρχικών τους απόψεων.
“ΤΑ ΑΚΡΑΙΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ”
1.Ποιος καιρός πιστεύεις πως προκάλεσε αυτήν την κατάσταση; Ατομική εργασία για την ανίχνευση προτερων γνώσεων, όπου τα παιδιά πρέπει καταρχήν να καταλάβουν τί είναι αυτό που συμβαίνει στις φωτογραφίες και που πιστεύουν ότι οφείλεται. Στη συνέχεια με την επεξεργασία των δεδομένων ομαδικά, επιβεβαιώνονται ή διαψεύδονται.
2.Ακραία καιρικά φαινόμενα Αιτία-Αποτέλεσμα: Μια ομαδική εργασία των παιδιών με τα συμπεράσματά τους από την επεεξεργασία της ενότητας.
Πηγές:
Η δουλειά σου εξαιρετική!!!! Οπως πάντα άλλωστε.
Ευχαριστούμε που την μοιραζεσαι με όλους εμας
Σ’ευχαριστώ πολύ!! Χαίρομαι πολύ με την ανταπόκρισή σου!