Οι πασχαλινές διακοπές τελείωσαν και το σχολείο αρχίζει ξανά, όμως… ο ήλιος συνεχίζει να λάμπει και το αεράκι φυσά έξω, αλλά και “μέσα” σε όλους, μικρούς και μεγάλους! Είναι κρίμα λοιπόν όλη η ξεγνοιασιά των διακοπών να πέσει πάνω σε μια “άχρωμη” πρώτη μέρα στο σχολείο. Ας της δώσουμε λοιπόν λίγο “χρώμα” και πολλά χαμόγελα!
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΟΥΛΑ
- Τί έχει αλλάξει; Τα παιδιά κάθονται στο κύκλο και παρατηρούν το ένα το άλλο / Αναφέρουν τί έχει αλλάξει στον καθένα (π.χ. έκοψε τα μαλλιά του, του λείπει ένα δοντάκι κλπ.) και τί έχει παραμείνει το ίδιο / Ένα παιδί σηκώνεται όρθιο και στέκεται στη μέση του κύκλου / Οι υπόλοιποι το παρατηρούν με προσοχή / Το παιδί βγαίνει από την αίθουσα και αλλάζει κάτι στην εμφάνισή του π.χ λύνει τα κορδόνια του / Όποιος βρει τί άλλαξε πάνω του, όταν επιστρέψει, παίρνει τη θέση του.
- Η βαλίτσα: Η νηπιαγωγός ξεκινάει ένα παιχνίδι λέξεων λέγοντας ότι πρόκειται να πάει ένα ταξίδι στο νησί του Πάσχα και μέσα στη βαλίτσα της πρέπει να βάλει αντικείμενα που έχουν σχέση με τις πασχαλινές διακοπές, και λέει την πρώτη λέξη, τη λέξη “καλάθι”. Ο επόμενος πρέπει να πει την πρώτη λέξη και μετά μια δική του, ο επόμενος τις δυο προηγούμενες και μια δική του κ.ο.κ.
- Τί είναι; Τις λέξεις που ανέφεραν στο προηγούμενο παιχνίδι τα παιδιά, η νηπιαγωγός τις γράφει σε μικρές κάρτες κάνοντας μαζί και ένα σκίτσο τους. Ένα παιδί σηκώνεται στο κύκλο έχοντας τα παιδιά απέναντί του. Η νηπιαγωγός του τοποθετεί στο κεφάλι του ένα στεφάνακι που πάνω του έχει κολλημένη μια από τις καρτούλες έτσι που να την βλέπουν τα παιδιά. Φυσικά το παιδί που φοράει το στεφανάκι δεν γνωρίζει τί δείχνει η καρτούλα και προσπαθεί με ερωτήσεις που κάνει στα παιδιά να καταλάβει “τί είναι”. Όρος του παιχνιδιού οι ερωτήσεις του να έχουν απάντηση μόνο “ναι” και “όχι”.
- Το κυνήγι του θησαυρού: Η νηπιαγωγός έχει κρύψει στην τάξη αντικείμενα και στοιχεία προς ανακάλυψη. Το πρώτο στοιχείο μπορεί να λέει “βρείτε ένα κόκκινο κουτί” τα παιδιά πρέπει να βρουν το κόκκινο κουτί και να το φέρουν στην παρεούλα μαζί με το επόμενο στοιχείο που θα υπάρχει εκεί και θα τα οδηγήσει στο επόμενο αντικείμενο. Το τελευταίο αντικείμενο είναι ένας σάκος με ζαχαρωτά!
- Ο σάκος “Μια-φορά-κι-έναν-καιρό”: Τα αντικείμενα που συγκέντρωσαν τα παιδιά από το προηγούμενο παιχνίδι τα βάζουν όλα μέσα στο σάκο “Μια-φορά-κι-έναν-καιρό”. Με τη σειρά ο καθένας παίρνει ένα αντικείμενο από το σάκο φτιάχνοντας όλοι μαζί μια ιστορία που θα περιλαμβάνει τα αντικείμενα αυτά, με τη σειρά που εμφανίζονται… “Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα κόκκινο κουτί που…κλπ.”
ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
- Ομαδικό κολάζ πασχαλινών αναμνήσεων: Τα παιδιά ζωγραφίζουν κάτι που θυμούνται από τις πασχαλινές τους διακοπές. Όχι ολόκληρη ζωγραφιά, απλά κάτι από όλα όσα είδαν και τους έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση. Όποιος θέλει γράφει, όπως μπορεί, και τί έχει ζωγραφίσει. Στη συνέχεια κόβουν και κολλούν σε ένα μεγάλο χαρτόνι ό,τι έφτιαξαν, δημιουργώντας ένα ομαδικό κολάζ αναμνήσεων.
- Ομαδικό κολάζ “πεταλούδες”: Χρωματίζουν ελεύθερα, χαρτιά Α4 με νερομπογιές. Αφού στεγνώσουν η νηπιαγωγός ή και μόνα τους όποια παιδιά μπορούν, σχεδιάζουν πάνω στα χαρτιά πεταλούδες. Τις κόβουν και τις κολλούν σε μεγάλο χαρτόνι.
- Μωσαϊκό: Τα παιδιά χρωματίζουν ελεύθερα χαρτιά Α4 με νερομπογιές ή τέμπερες. Αφού στεγνώσουν, κόβουν ελεύθερα τρίγωνα και τα κολλούν σε μεγάλο χαρτόνι φτιάχνοντας ένα ομαδικό μωσαϊκό.
- Σχήματα και χρώματα: Τα παιδιά με χάρακες τραβούν πάνω στο χαρτί τους γραμμές προς όλες τις κατευθύνσεις. Στη συνέχεια χρωματίζουν τα σχήματα που δημιουργούνται ανάμεσα στις γραμμές, με μαρκαδόρους. Φροντίζουν ώστε σχήματα που εφάπτονται να έχουν διαφορετικό χρώμα. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα ακόμη πολύχρωμο μωσαϊκο. Αυτό μπορεί να το κρατήσει το κάθε παιδί στο συρτάρι του ή να ενωθούν όλα μαζί σε μια ομαδική δημιουργία.
ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ
- Ψάξε- βρες: Στην αυλή η νηπιαγωγός κρύβει καρτούλες με στοιχεία (λέξη και σκίτσο). Τα παιδιά πρέπει να ψάξουνκαι να βρουν όλα τα στοιχεία, όπου το ένα τα οδηγεί στο επόμενο. Το τελευταίο στοιχείο δείχνει που είναι ο θησαυρός. Τη φορά αυτή ο θησαυρός μπορεί να είναι στεφάνια που τα παιδιά παίρνουν και παίζουν ελεύθερα ή χορεύουν με τη μουσική. Προτεινόμενα στοιχεία: 1.Βρες κάτι που κάνει θόρυβο 2.Κάτι κίτρινο 3.Κάτι μυτερό 4.Κάτι απαλό 5.Ένα δέντρο 6.Ένα μωβ λουλούδι κλπ.
- Υφές: Τα παιδιά παίρνουν χαρτιά Α4 και κηρομπογιές. Ακουμπούν τα χαρτιά τους σε όποια επιφάνεια επιθυμούν και περνούν από πάνω την κηρομπογιές έτσι που να αποτυπωθεί στο χαρτί τους η υφή της κάθεμιας. Η νηπιαγωγός γράφει από κάτω το είδος της κάθε επιφάνειας.
- Ποιος μπορεί; Σ΄ένα κουτί υπάρχουν καρτούλες με εντολές. Με τη σειρά τα παιδιά παίρνουν μια καρτούλα και εκτελούν εντολές όπως: “Ποιος μπορεί να πατήσει πάνω στον πάγκο, να πηδήσει μέσα στο στεφάνι και να κάνει τσουλήθρα;”
…και μερικά παιχνίδια γνωστά και πολυαγαπημένα:
- Ακολουθήστε τον αρχηγό: Όλοι σε μια σειρά πίσω από τον αρχηγό, που διανύει μια διαδρομή με εμπόδια. Οι αρχηγοί αλλάζουν το ίδιο και οι διαδρομές!
- Ένα δυο τρια κόκκινο φως!: Ένα παιδί με την πλάτη γυρισμένη στα υπόλοιπα παιδιά, που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο σε κάποια απόσταση. Το παιδί μπροστά δίνει το παράγγελμα “ένα-δυο-τρια κόκκινο φως’ και τα παιδιά κινούνται προς τα εμπρός και μένουν ακίνητα μόλις ακουστεί όλο το παράγγελμα. Τότε το παιδί γυρίζει απότομα και ελέγχει αν όλοι είναι ακίνητοι, όποιος δει να κινείται τον βγάζει από το παιχνίδι. Τα παιδιά πρέπει να καταφέρουν να φτάσουν κ να ακουμπησουν στη πλάτη το παιδί, οπότε και εκείν πρέπει να τα κυνηγήσει.
- Κι εμείς παραγγείλαμε!: Δυο ομάδες σε δυο σειρές (ο ένας δίπλα στον άλλο κρατημένοι χέρι χέρι απλωμένα) απέναντι σε κάποια απόσταση. Η μια ομάδα φωνάζει: “Έμεις παραγγείλαμε!” Η άλλη απαντά: “Σε ποιον;” και η πρώτη ομάδα λέει το όνομα ενός παιδιού της δεύτερης ομάδας. Τότε αυτό το παιδί πρέπει να τρέξει και να προσπαθήσει να “κόψει” τα χέρια δυο παιδιών της απέναντι ομάδας. Αν τα καταφέρει η ομάδα του κερδίζει. Αν δεν τα καταφέρει γίνεται μέλος αυτής της ομάδας. Αν μια ομάδα μείνει με δυο παίκτες επίσης χάνει το παιχνίδι.
Καλή Αρχή! Και μην ξεχνάτε, το καλοκαιράκι είναι κοντά!