Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς συζητήσαμε με τα παιδιά για τη διαδοχή των εποχών και των μηνών μέσα στο χρόνο, μέχρι που να κλείσει ο κύκλος του και να έρθει ο επόμενος. Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του θέματος προέκυψαν και οι ακόλουθες δραστηριότητες.
Ημερολόγια
- Τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους διάφορα είδη ημερολογίων π.χ. τοίχου, γραφείου, ατζέντες κλπ. και επεξεργάστηκαν το υλικό σε ομάδες. Στη συνέχεια συζητήσαμε όλοι μαζί τη χρησιμότητα και τον τρόπο χρήσης των ημερολογίων σε όλες τους τις μορφές.
- “Πόσες μέρες έχει κάθε μήνας;” Το βλέπουμε στο ημερολόγιο και δείχνουμε πώς μπορούμε να το βρίσκουμε με τα δάχτυλα παραδοσιακά!
- “Πότε είναι τα γενέθλιά μου; ” Κάθε παιδί κρατάει στο χέρι του ένα χαρτάκι με την ημερομηνία της γέννησής του και βρίσκει στο ημερολόγιο την ημερομηνία αυτή. Αντιγράφουν την ημερομηνία.
- “Ετήσιο ημερολόγιο της τάξης “: Αφού καθήσουμε ὀλοι στο τραπέζι, στη μέση τοποθετούνται Α4 χαρτιά, που επάνω το καθένα γράφει το όνομα ενός μήνα, έχει πίνακα με τις ημερομηνίες και τις ημέρες, και ένα κενό τετράγωνο.Αναφέρουμε τα χαρακτηριστικά του κάθε μήνα (π.χ. Απρίλιος – Πάσχα). Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν μια εικόνα για κάθε μήνα, και φτιάχνουμε το δικό μας ετήσιο ημερολόγιο. Αφού πλαστικοποιήσουμε τις σελίδες τις κρεμάμε στον τοίχο για να το χρησιμοποιούμε καθημερινά.
- “Η ημερομηνία με λέξεις και αριθμούς “: Στο ετήσιο ημερολόγιο γράφουμε δίπλα σε κάθε μήνα τον αριθμό του, σύμφωνα με τη σειρά διαδοχής του μέσα στο χρόνο (Ιανουάριος 1 κλπ.). Προσπαθούμε στη συνέχεια να γράψουμέ την τρέχουσα ημερομηνία με αριθμούς π.χ. 10/1/2013. Έπειτα δίνουμε διάφορες ημερομηνίες γραμμένες με λέξεις 15 Μαρτίου 2013 και εκείνα προσπαθούν να τη γράψουν με αριθμούς. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Στο τέλος γράφουν την τρέχουσα ημερομηνία με αριθμούς και λέξεις.
- “Ημερολόγιο του μήνα “ (Η δραστηριότητα αυτή θα επαναλαμβάνεται στο τέλος κάθε μήνα μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς): Κάθε παιδί φτιάχνει ένα ημερολόγιο για το μήνα Ιανουάριο, που θα το πάρει στο σπίτι του για να σημειώσει τις σημαντικές ημερομηνίες, γι’ αυτό και την οικογένειά του, και να μετρά τις μέρες που περνούν. Στο ημερολόγιό του κάθε παιδί θα χρωματίσει με νερομπογιές και τέμπερες με θέμα “Τα δέντρα του Ιανουαρίου ” και στη συνέχεια γράφει όπως μπορεί τους αριθμούς μέχρι το 10 (οι υπόλοιποι είναι ήδη γραμμένοι) {Τα προνήπια ενώνουν τελίτσες για να γράψουν τους αριθμούς αυτούς}.