Διευρύνoντας τους ορίζοντες των παιδιών.

children-holding-hands-sm

        Συζητώντας κανείς με τα παιδιά που κινούνται γύρω του, είναι πολύ πιθανό να συνειδητοποιήσει το πόσο ανίδεα είναι , τα περισσότερα, σχετικά με τη θέση τους στον κόσμο. Τα σημερινά παιδιά πρόκειται να ζήσουν και να εργαστούν σε μια αληθινά «παγκόσμια εποχή», κι όμως κάποια ενδέχεται να μην έχουν ιδέα πού βρίσκονται γεωγραφικά άλλες χώρες. Πολλά μπορεί να μην γνωρίζουν τίποτε για τις κουλτούρες άλλων ανθρώπων, πέρα από τη δική τους, και τελικά να συντηρούν παρωχημένες συμπεριφορές. Να μην κατανοούν τον αντίκτυπο των δικών τους πράξεων,  στη ζωή των ανθρώπων σε διαφορετικά σημεία της Γης και το αντίστροφο.

       Με τις απλές αυτές διαπιστώσεις είναι σίγουρο ότι «βαραίνει το φορτίο» στη συνείδηση του εκπαιδευτικού κάθε βαθμίδας, για το μερίδιο της ευθύνης του απέναντι στην κατάσταση αυτή. Ό,τι ακριβώς συνέβη και σε μας τώρα που στο ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς καλούμαστε να θέσουμε τους στόχους, που θα θέλαμε να επιτύχουμε με τους νέους μαθητές της τάξης μας. «Να διευρύνουμε τους ορίζοντες των παιδιών» ο πρώτος στόχος λοιπόν! Ναι, αλλά πώς; Μετά από αρκετό προβληματισμό, και ύστερα από μια μικρή διερεύνηση στο διαδίκτυο βρεθήκαμε μπροστά στους όρους Global Education και Global Learning, όπου καταλήξαμε στην μετάφραση τους ως Εκπαίδευση και Μάθηση για τον Κόσμο, αντίστοιχα.

www.glob-edu.net

globaledugr.blogspot.gr

         Μοιραζόμαστε λοιπόν μαζί σας τα ευρήματά μας, ξεκινώντας από μια μικρή θεωρητική προσέγγιση του θέματος, όπως εμείς το αντιληφθήκαμε, και καταλήγωντας σε μια προτεινόμενη θεματολογία που θα μπορούσε να έχει εφαρμογή, κατά τη γνώμη μας, στο νηπιαγωγείο.

size500_prints_griselda_ChildrenoftheWorld_main

Τί είναι η Μάθηση για τον Κόσμο;

      Δεν είναι ένα επιπρόσθετο μάθημα, που έρχεται να στριμωχτεί σ’ ένα ήδη παραγεμισμένο σχολικό πρόγραμμα, είναι ένας τρόπος προσέγγισης όλων όσων διδάσκουμε αλλά και πώς τα διδάσκουμε. Ασχολείται με το να εξερευνά τις διασυνδέσεις μεταξύ των ανθρώπων και των περιοχών σε όλο τον κόσμο. Μας ζητά να παρατηρήσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές που υπάρχουν σε όλο τον κόσμο σήμερα και να τις συσχετίσουμε με τις δικές μας ζωές. Προσφέρει την παγκόσμια διάσταση των πραγμάτων εξερευνώντας το τί μας ενώνει με τον υπόλοιπο κόσμο.

          Με το να συμπεριληφθεί η παγκόσμια διάσταση στη διδασκαλία, μπορούν εύκολα να δημιουργηθούν σύνδεσμοι ανάμεσα σε τοπικά και παγκόσμια θέματα και στους νέους ανθρώπους δίνεται η ευκαιρία να:

  • Εξετάσουν κριτικά τις αξίες και τις συμπεριφορές τους.
  • Εκτιμήσουν τις διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους παντού και να μάθουν να εκτιμούν την πολυπολιτισμικότητα.
  • Κατανοήσουν ότι οι ζωές τους σε τοπικό επίπεδο βρίσκονται σε ένα παγκόσμιο ερύτερο πλαίσιο.
  • Αναπτύξουν ικανότητες που θα τους καταστήσουν ικανούς να πολεμήσουν την αδικία, την προκατάληψη και τις διακρίσεις.

Πώς διδάσκεται;

         Η μέθοδος διδασκαλίας είναι αυτονόητο να ποικίλλει από σχολείο σε σχολείο. Μέθοδοι διδασκαλίας που ενθαρρύνονται είναι εκείνες που περιλαμβάνουν ενεργή συμμετοχή του μαθητή. Ο διδάσκων δεν θεωρείται ως ένας αγωγός γνώσης, αλλά ως υπεύθυνος να παρακινήσει τη εμπλοκή των παιδιών. Κάθε θέμα δομείται γύρω από μια μεμονωμένη κατάσταση αλλά στη συνέχεια διερευνάται το πώς αυτή επηρεάζει την παγκόσμια κοινότητα. Τέτοια θέματα μπορεί να είναι το νερό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, το εμπόριο κτλ.

Ποια είναι τα εμπόδια;

         Το μεγαλύτερο εμπόδιο σε αυτό τον τρόπο μάθησης είναι ο ίδιος ο εκπαιδευτικός. Υπάρχει ανάγκη από εκπαιδευτικούς με παγκόσμια άποψη και «ανοιχτή» νοοτροπία. Πρέπει να είναι πρόθυμοι να προκαλέσουν την προσωπική τους άποψη για τον κόσμο και τα στερεότυπά τους, ώστε να μπορέσουν να έχουν όφελος οι μαθητές τους. Φυσικά εννοείται πως οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη να διδαχθούν τον τρόπο για να επιτύχουν τη Μάθηση για τον Κόσμο.

Τα αποτελέσματα.

           Αυτή η ανοχή στα πιστεύω των άλλων, πέρα από τα δικά μας, θα μειώσει την άγνοια, και την πιθανότητα τσακωμών στο σχολείο, αν μη τί άλλο. Μια τέτοια  αλλαγή στη συμπεριφορά ήταν ζητούμενο από καιρό και το μόνο που θα πετύχει είναι να κάνει το εκπαιδευτικό περιβάλλον, ένα καλύτερο μέρος για όποιον εμπλέκεται σ’αυτό, αφού αντανακλά την παγκόσμια φύση της κοινωνίας μας και ανταποκρίνεται στα ποικίλλα υπόβαθρα και τις εμπειρίες των παιδιών στην τάξη, αναγνωρίζοντάς τους το δικαίωμα να λαμβάνουν μια εκπαίδευση που αντανακλά αυτή την ποικιλομορφία. Η γνώση άλλων πολιτισμών θα αναθρέψει μια κουλτούρα ανοχής, που θα μειώσει το ρατσισμό και θα δημιουργήσει έναν καλύτερο πιο αρμονικό κόσμο. Τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να γίνουν ενεργοί πολίτες του κόσμου με υψηλές προσδοκίες. Θα διευρυνθούν οι ορίζοντες των παιδιών που ζουν σε λιγότερο πολυπολιτισμικές κοινότητες.

πηγές:

homework.answers.com

www.globalfootprints.org

www.think-global.org.uk

www.theguardian.com

www.globalteacher.org.uk

www.glob-edu.net

globaldimension.org.uk

www.globaleducationconference.com

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

  • Το φαγητό και η κουλτούρα του.

21stcenturyschools.weebly.com

  • Το νερό – ανακαλύπτωντας την ανισότητα στην παροχή νερού.

www.think-global.org.uk

  • Θεματολογία για δραστηριότητες (ανεπτυγμένες και συνοδευόμενες από εποπτικό υλικό) που έχουν υλοποιήσει μαθητές στην Αφρική.

www.sendacow.org.uk

  • Ο γύρος του κόσμου με μια καρτ ποστάλ!

www.postcrossing.com

Καλή σχολική χρονιά!

About Ηρώ Παπαδοπούλου

Αποφοίτησα από την Παιδαγωγική Σχολή (Τμήμα Νηπιαγωγών) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1996. Κατάγομαι από τα Ιωάννινα, όπου και εργάστηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 1996 έως το 2000. Έκτοτε ζω με την οικογένειά μου στην Κέρκυρα και εργάζομαι σε δημόσιο Νηπιαγωγείο. Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο: info@meleniro.gr
Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *