Ο πλανήτης Γη

article-2142884-00A32E15000004B0-324_470x423_popup

Ας ανοίξουμε την “πόρτα” κι ας κάνουμε το γύρο αυτού του υπέροχου πλανήτη, του πλανήτη Γη!

1)” Ο πλανήτης Γη”

Μια υδρόγειος σφαίρα τοποθετείται στη μέση της παρεούλας. Η Νηπιαγωγός, χωρίς να εξηγήσει τί είναι, ρωτά τα παιδιά τί είναι αυτό; Τι γνωρίζουν; Τί απεικονίζει κτλ. Αφού  διαπιστώσει τί γνωρίζουν τα νήπια δίνει περαιτέρω πληροφορίες. Τί είναι ο πλάνήτης, αναλύει μορφολογικά στοιχεία όπως ωκεανοί, ήπειροι, βουνά , λίμνες, ποτάμια κτλ.

Στη συνέχεια βλέπουμε στο youtube σχετικό βίντεο, που δείχνει εικόνες από τον πλανήτη γη.

Αφού ολοκληρωθεί το βίντεο, κάθε παιδί ζωγραφίζει όποια εικόνα του έκανε εντύπωση.

2)”‘Ηπειροι”.

Παρακολουθούμε στο youtube βίντεο που δείχνει το διαχωρισμό των ηπείρων. Δίνουμε πληροφορίες στα παιδια σχετικα με την Παγγαία Ήπειρο.

Διαβάζουμε στο χάρτη τα ονόματα των ηπείρων. Από το χάρτη στην υδρὀγειο “Βρες πού είναι”.

IMG_3762

3)” Ωκεανοί”.

Αφού εξηγήσουμε στα παιδιά τον όρο “ωκεανός”, τοποθετούμε στο τραπέζι κινητά καρτελάκια που γράφουν τα ονόματα των Ωκεανών. Τα παιδιά αντιστοιχίζουν τα καρτελάκια στο χάρτη.

Δίνουμε στα παιδιά φύλλο εργασίας να συπληρώσουν: Υπάρχει ο παγκόσμιος  χάρτης και ζητάμε να ζωγραφίσουν την ήπειρο στην οποία ζουν , την Ευρώπη, και να γράψουν το όνομά της.

IMG_4086

Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίσουν τον ωκεανό και γράφουν το όνομά του από πίνακα αναφοράς.

IMG_4088

4)Η μέρα και η νύχτα.

Θέτουμε στα παιδιά τον εξής προβληματισμό:Γιατί έχουμε μέρα και νύχτα;  Επεξεργαζόμαστε τις υπάρχουσες γνώσεις και προσπαθούμε να καταλήξουμε ποιες ευσταθούν και ποιες όχι. Κάνουμε το πείραμα με την υδρόγειο σφαίρα και το φακό και εξηγούμε το φαινόμενο.

5)Eναλλαγή των εποχών.

Είδαμε σχετικό βίντεο στο Youtube και διαβάσαμε  βιβλία από τη γωνιά της Γης που είχαμε οργανώσει στην τάξη.

6)Εικαστικά.

Φτιάξαμε υδρόγειο σφαίρα: Σε μπλέ στρογγυλό χαρτόνι φτιάχνουν τις ηπείρους με “αφράτη μπογιά” !( Σε ένα μπωλ βάζουμε 3 κουταλιές αφρό ξυρίσματος, 1 κουταλιά ατλακόλ, πράσινη τέμπερα και τα ανακατεύουμε). Τα παιδιά με τα δάχτυλά τους απλώνουν το χρώμα  και αυτό μας δίνει ένα ανάγλυφο αποτέλεσμα.

IMG_3765

DSCN5965 DSCN5967 DSCN5966

 DSCN5968 DSCN5969

(πηγή  notimeforflashcards.com)

7)Η δομή της γης.

IMG_4083  IMG_4085

(πηγή meetthedubiens.com)

Μια υδρόγειος σφαίρα φτιαγμένη από πλαστελίνη παρουσιάζεται στα παιδιά. Αφου ρωτήσουμε τι μπορεί να υπάρχει στο εσωτερικό, με ένα μαχαίρι κόβουμε την υδρόγειο σφαίρα στη μέση. Ακολουθεί συζήτηση για τη δομή της γης. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία στη συνέχεια να βρουν πληροφορίες και να δουν εικόνες από τη γωνιά της  Γης.

Με αφορμή το σχήμα της γης, γίνεται αναφορά  στις έννοιες “σφαιρα- κύκλος”.

Στη συνέχεια ζητείται από τα παιδιά  ζωγραφίσουν τον πυρήνα της  γης.

8) Ηφαίστεια.

Αφού δούμε εικόνες από ηφαίστεια και μάθουμε τι ακριβώς είναι αυτά, μέσα από βιβλία, διαδύκτιο συπληρώνουμε φύλλο εργασίας για τη γλώσσα.

΄Τα παιδιά γράφουν τις λέξεις “ηφαίστειο” και “λάβα” , βάζοντας ένα γράμμα σε  κάθε κουτάκι.

Πείραμα “το ηφαίστειο”.

Με μαγειρική σόδα και ξίδι προκάλεσε μιαν εντυπωσιακή χημική αντίδραση και την έκρηξη ενός «οικιακού» ηφαιστείου. Μόνο φρόντισε να υπάρχουν και πετσέτες γύρω!

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΣ:

1. Μαγειρική σόδα
2. Ξίδι
3. Ένα δοχείο για να τα συγκρατήσει όλα μέσα.
4. Πετσέτες, χαρτοπετσέτες, ή ένα κομμάτι ύφασμα για να μη λερωθείς.

ΟΔΗΓΙΕΣ:

1. Αρχικά βάλε μαγειρική σόδα στο δοχείο.
2. Πρόσθεσε μια ποσότητα ξιδιού.
3. Παρακολούθησε την αντίδραση των δύο στοιχείων.

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ:

Η μαγειρική σόδα αποτελεί βάση ενώ το ξίδι είναι οξύ. Όταν αλληλεπιδρούν, δημιουργούν το ανθρακικό οξύ, που είναι πολύ ασταθές. Για ένα καλύτερο αποτέλεσμα, μπορείς να τυλίξεις το δοχείο με μια χειροτεχνία που να το κάνει να θυμίζει αληθινό ηφαίστειο. Όρεξη να υπάρχει και το αποτέλεσμα θα είναι εντυπωσιακό.

10) Εικαστικά “ηφαίστειο”

Με τέμπερα τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα βούνο. Με αφράτη πορτοκαλί μπογιά ( που αναφέρθηκε και πιό πάνω) φτιάχνουν τη λάβα.

IMG_3756   IMG_3757   IMG_3755

11)Ατμόσφαιρα, Βόρειο Σέλας.

Τί είναι η ατμόσφαιρα, υπάρχει σε άλλους πλανήτες;Με τη βοήθεια βιβλίων αλλά και του διαδυκτίου επεξεργαζόμαστε το θέμα.

Εικαστικά “Βόρειο Σέλας”

Σε μπλέ φόντο κολλάμε άσπρο χαρτόνι(βουνά). Πάνω στα βουνά ζωγραφίζουν τα παιδιά δέντρα. Τέλος, στο μπλέ φόντο ζωγραφίζουν με χρωματιστές κιμωλίες το Σέλας!

IMG_3758    IMG_3759    IMG_3760

(πηγή funart4kids.blogspot.gr)

12)Η ζωή στους πόλους.

Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία ” Ο μεγάλος χνουδωτός” και αναλύουμε τις εικόνες. Στη συνέχεια επεξεργαζόμαστε φωτογραφίες από τη Γροιλανδια και την Ανταρκτική , τις εντοπίζουμε στο χάρτη και στην υδρόγειο σφαίρα. Εστιάζουμε στον εντοπισμό διαφορών και ομοιοτήτων με το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης.

Εικαστικά: Ένα αρκτικό τοπίο.

Τα παιδιά ζωγραφίζον με άσπρη τέμπερα και από πάνω ρίχνουμε χοντρό αλάτι. Αφού στεγνώσει τα παιδιά ζωγραφίζουν ζώα και ανθρώπους και τα κολλούν εκεί.

13) Εικαστικά: Υδρόγειος σφαίρα

Με μπαλόνι, ατλακόλ και εφημερίδες φτιάχνουμε υδρόγειο σφαίρα και στη συνέχεια την ζωγραφίσουμε.

DSCN5970 IMG_3763

14) “Το λεξικό της Γης”

IMG_3761

  • Λεξικό: τί είναι; πώς είναι; σε τί χρησιμεύει; /ο τρόπος χρήσης του, η δομή του.
  • Ψάχνουμε στο λεξικό λέξεις που σκεφτόμαστε αυθόρμητα.
  • Φτιάχνουμε “To λεξικό της Γης ” με λέξεις που έχουμε μάθει μιλώντας για τη Γη : Γράφουμε στη σειρά τα κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου (ποια είναι, πόσα είναι) / Από κάθε γράμμα βρίσκουμε μια λέξη από τους πίνακες αναφοράς της τάξης / στη συνέχεια σκεφτόμαστε λέξεις που έχουν σχέση με τον πλανήτη Γη από κάθε γράμμα και τις καταγράφουμε.
  • Φύλλο εργασίας: Αντιγράφουν λέξεις που αρχίζουν από ένα γράμμα της επιλογής τους από ” το λεξικό της Γης. Σκέφτονται κάτι άλλο που το όνομά του να αρχίζει από το ίδιο γράμμα και το ζωγραφίζουν, όσοι μπορούν προσπαθούν να γράψουν και τη λέξη όπως μπορούν.

15) ” Ο πλανήτης κινδυνεύει” 

  • Παρακολούθηση βίντεο και στη συνέχεια περιγραφή των υπέροχων εικόνων από τον πλανήτη Γη. 

  • Αμέσως μετά η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά φωτογραφίες που αφορούν τη μόλυνση του αέρα, τη μόλυνση του νερού, την καταστροφή των δασών, τα σκουπίδια, χωρίς λόγια.
  • Τα παιδιά περιγράφουν τις εικόνες, μιλούν για τα συναισθήμτα που τους προκαλούν, συζητούν πάνω στους προβληματισμούς που ανακύπτουν, προτείνουν λύσεις.
  • Φύλλο εργασίας: 4 εικόνες με 4 περιβαλλοντικα ζητήματα που συζητήθηκαν. Τα παιδιά λένε και γράφουν όχι για το κάθε θέμα και με τα χρώματα τους βελτιώνουν τις εικόνες π.χ. Φτιάχνουν ροζ καυσαέρια, λουλούδια αντί για σκουπίδια κλπ.

IMG_4090

16)”Ανακύκλωση” 

  • Διαβάζουμε το βιβλίο: “Ο κύριος Μπεν η Μου και τα σκουπίδια”
  • Τί γνωρίζουν τα παιδιά για την ανακύκλωση; Ανάλυση του παραμυθιού. Αναφορά στις έννοιες φυσικό λίπασμα, διαχωρισμός σκουπιδιών σε χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί, πλαστικό)
  • Δείχνουμε στα παιδιά ειδικούς σάκους με το σήμα της ανακύκλωσης. Ψάχνουμε σε συσκευασίες προϊόντων το σήμα της ανακύκλωσης.
  • Φύλλο εργασίας: Γράφω τη λέξη ανακύκλωση. Ένα γράμμα σε κάθε κουτάκι.
  • Προβολή 10λεπτής ταινίας κινουμένων σχεδίων ” O Φίνλεϋ το πυροσβεστικό και η ανακύκλωση”
  • Τραγούδι που ακούγεται στην ταινία για την ανακύκλωση:

” Ανακύκλωση”

Γυαλί, αλουμίνιο, χαρτί και πλαστικό

ποτέ δεν πετάω γιατί μ᾽αυτά μπορώ

να φτιάξω και πάλι ό,τι χρειαστώ

τ᾽ανακυκλώνω και γελώ.

Μου αρέσει να συγκεντρώνω

όσα μπορώ και να τ᾽ανακυκλώνω

κάντο κι εσύ θα χρειαστεί

λίγη προσπάθεια μόνο.

Δεν είναι σκουπίδια γι᾽αυτό μην τα πετάς

στους δρόμους, στο δάσος και όπου και να πας.

Γυαλιά, αλουμίνια, χαρτιά και πλαστικά

τ᾽ανακυκλώνουμε παιδιά.

Λιγάκι αν βοηθήσεις κι άλλο λίγο εγώ

θα ζήσουμε σ᾽ένα πλανήτη καθαρό.

Γυαλί, αλουμίνιο, χαρτί και πλαστικό

τ᾽ανακυκλώνω και γελώ.

(Υ.Γ. Όλα αυτά είναι εκεί έξω! Παιδιά, είπαμε, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ανοίξετε…την “πόρτα” Με αγάπη, meleniro)

About Ηρώ Παπαδοπούλου

Αποφοίτησα από την Παιδαγωγική Σχολή (Τμήμα Νηπιαγωγών) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1996. Κατάγομαι από τα Ιωάννινα, όπου και εργάστηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 1996 έως το 2000. Έκτοτε ζω με την οικογένειά μου στην Κέρκυρα και εργάζομαι σε δημόσιο Νηπιαγωγείο. Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο: info@meleniro.gr
Bookmark the permalink.

3 Comments

  1. Uperoxo to site s!!milwntas gia tin gi akolou8isame polla apo auta p proteineis!!gia eikastika xrisimopoiisame tin fouskwti vafi k ftiaksame mompil ti gi me to feggari opou valame k asimoskoni!!to apotelesma itan teleio!!euxaristoume gia tis prwtotupes idees!!!

    • Πολύ ωραία η ιδέα σας με τη σελήνη, ελπίζουμε και στην πορεία να βρείτε στο meleniro ιδέες που να σας αρέσουν!

  2. Markela Papadopoulou

    ΤΕΛΕΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ. ΠΟΛΥ ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΑΝ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.