Το ημερολόγιο της τάξης μας!

Το Ημερολόγιο της τάξης μας! Σημείο αναφοράς εδώ και χρόνια και απαραίτητη πρωινή ρουτίνα των παιδιών. Με το πέρασμα των χρόνων παρουσίας μας στην τάξη του νηπιαγωγείου προσθέσαμε , αφαιρέσαμε, διαφοροποιήσαμε τα στοιχεία που αποτελούν τη δομή του και (επί του παρόντος!) καταλήξαμε στη μορφή που σας προτείνουμε. Μια μορφή που στην πράξη έχει αποδειχθεί η πιο λειτουργική και πιο εποικοδομητική από όλες όσες είχαμε δοκιμάσει ως τώρα.

Το Ημερολόγιο αυτό βασίζεται στη λογική όλα τα παιδιά ή καλύτερα όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά, μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιά, να μπορούν να αντιληφθούν και να συνειδητοποιήσουν ως ένα βαθμό, τη διαδοχή των ημερών, των εβδομάδων, των μηνών και των εποχών (Βλ. επίσης «Οι ημέρες της εβδομάδας»).

Οι μέρες της εβδομάδας – Ο καιρός

 

Το πρώτο μέρος λοιπόν του Ημερολογίου είναι η εβδομάδα με τις μέρες της. Τα παιδιά αντιστοιχίζουν καρτέλες με λέξεις. Σε βάθος χρόνου μέσα στη σχολική χρονιά , αντιγράφουν ή γράφουν όπως μπορούν σε καρτέλες και αντιστοιχίζουν τις μέρες της εβδομάδας.

Κατά τον ίδιο τρόπο αντιστοιχίζουν τις καρτέλες με τις καιρικές συνθήκες και τις τοποθετούν δίπλα στις μέρες της εβδομάδας. Την Παρασκευή μπορούμε να συζητήσουμε τί καιρό είχε την κάθε μέρα, αλλά και συγκεντρωτικά πόσες μέρες είχε «Ήλιο» ή «Βροχή» κλπ.

Οι μέρες του μήνα

%ce%bc%ce%ad%cf%81%ce%b5%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%ae%ce%bd%ce%b1

Στο δεύτερο μέρος του ημερολογίου έχουμε μια μεγάλη κάρτα με τις μέρες του μήνα, η οποία όπως είναι αυτονόητο δημιουργείται εκ νέου κάθε μήνα. Η κάρτα αυτή είναι έτσι σχεδιασμένη, ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν την αρχή και το τέλος κάθε μήνα, άλλα και τη διαδοχή των εβδομάδων μέσα σε αυτόν. Οι μέρες που το σχολείο είναι κλειστό γράφονται με κόκκινο (Σαββατοκύριακα, αργίες, γιορτές)και οι μέρες που έχουμε σχολείο με μπλε. Έτσι τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μετρήσουν για παράδειγμα πόσες μέρες έχουμε μέχρι το Σαββατοκύριακο ή μέχρι τη γιορτή του σχολείου ή μέχρι να τελειώσει ο μήνας. Την  αρχή κάθε μήνα επίσης σημειώνουμε πάνω σε διάφορες ημερομηνίες και άλλα στοιχεία που αφορούν ή ενδιαφέρουν την τάξη πχ. γενέθλια, ονομαστικές γιορτές, εκδρομές ή επισκέψεις της τάξης, οπότε και τα παιδιά μετρούν ξανά τις μέρες μέχρι τότε!

Σε πρώτη φάση γίνεται αντιστοίχιση αριθμών με καρτέλες, και σε βάθος χρόνου η κάρτα του μήνα παρουσιάζεται με κενά τα διαστήματα, που θα έμπαιναν οι ημερομηνίες με το μπλε χρώμα,και τα παιδιά γράφουν όπως μπορούν τους αριθμούς ή τους αντιγράφουν από τις ατομικές τους αριθμογραμμές, που έχουν φυλαγμένες στο συρτάρι τους.

Οι μήνες και οι εποχές

%ce%bc%ce%ae%ce%bd%ce%b5%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b5%cf%80%ce%bf%cf%87%ce%ad%cf%82

Στο τελευταίο μέρος του ημερολογίου έχουμε την εναλλαγή των εποχών και των μηνών με τα αντίστοιχα καρτελάκια. Κι εδώ τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μετρήσουν πόσους μήνες θέλουμε για παράδειγμα για να έρθει η άνοιξη ή πόσους μήνες μέχρι τα Χριστούγεννα κλπ. Όπως επίσης βρίσκουν, αφού συμβουλευτούν τον πίνακα αναφοράς της τάξης με τα γενέθλια του καθενός, ποιο μήνα έχει ο καθένας τα γενέθλια και σε ποια εποχή ανήκει αυτός ο μήνας!

Εδώ υπάρχει και η χρονολογία που αλλάζει κάθε Γενάρη αφού τα παιδιά μετρήσουν τους μήνες που πέρασαν μέχρι τη νέα χρονιά και να αντιληφθούν έτσι τη διαδοχή των μηνών μέσα στο χρόνο.

Σήμερα είναι…

Αφού τελειώσει η διαδικασία των αντιστοιχίσεων και των μετρήσεων προσπαθούμε προφορικά να κάνουμε και μια σύνδεση όλων των επιμέρους στοιχείων και να πούμε  προφορικά την ημερομηνία: «Σήμερα είναι Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2016».Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο τα μέρη του ημερολογίου είναι τοποθετημένα με αυτή τη σειρά, ώστε να «σχηματίζουν» την ημερομηνία σε ευθεία, βοηθώντας τα παιδιά επιπροσθέτως να κατανοούν τη φορά της ανάγνωσης από αριστερά προς τα δεξιά. Επίσης γι’αυτό το λόγο υπάρχει τοποθετημένο, κάτω από το όνομα του μήνα, και το όνομα του μήνα στη γενική πτώση ώστε τα παιδιά αυτό που λένε προφορικά αυτό να βλέπουν και στο γραπτό λόγο! Στην πορεία της σχολικής χρονιάς τα παιδιά μόνα τους αντιγράφουν κατά τον ίδιο τρόπο την ημερομήνια στις εργασίες τους!

Σε επόμενο στάδιο, αφού τα παιδιά έχουν εμπεδώσει τα ονόματα των ημερών σε γενικές γραμμές, εξασκούνται και στις έννοιες χθες- σήμερα- αύριο με την ακόλουθη κατασκευή.

μέρες

(πηγή:http://nurturestore.co.uk)

About Ηρώ Παπαδοπούλου

Αποφοίτησα από την Παιδαγωγική Σχολή (Τμήμα Νηπιαγωγών) του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1996. Κατάγομαι από τα Ιωάννινα, όπου και εργάστηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 1996 έως το 2000. Έκτοτε ζω με την οικογένειά μου στην Κέρκυρα και εργάζομαι σε δημόσιο Νηπιαγωγείο. Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου στο: info@meleniro.gr
Bookmark the permalink.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *